Wednesday, 30 October 2013

Allah Knows Better!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..

Alhamdulillah...hari ni selesai satu paper Pedagogi Pengajaran Pendidikan Jasmani..:)
InsyaALLAH, lagi 2 tahun, aku akan bergelar seorang guru..MashaALLAH..berat sungguh amanah ini..Kadang2 aku tidak pasti akan kemampuanku..Tapi, kata2 semangat dari mama tak pernah aku lupakan...

Aku terpanggil untuk menulis hari ni..Walaupun agak kesibukan dengan urusan duniawi yang tak pernah habis, aku tetap cuba untuk menulis..Aku berharap, tulisanku ini dapat jadi perangsang kepada muslimah di luar sana..

Ketika itu, aku masih baru menuntut di Uitm Kampus Puncak Alam..Ya...Bidang Sains..Asasi Sains..Memang aku minati..Memang cita-cita aku untuk menjadi seorang doktor..Aku belajar habis-habisan utk dapat keputusan yang cemerlang..Namun, Allah knows better...Aku hanya mampu menuntut ilmu di sana hanya sebulan.

Disaat namaku terpilih untuk menyambung pengajian di Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu, aku sebak..Aku tertanya-tanya, mengapa aku??Agak kecewa..Langsung tidak terlintas untuk menjadi seorang guru...Walaupun ku tahu tugas guru itu satu ibadah yang cukup mulia..Walaupun hatiku berkaca, namun ayahku gembira. Bangga dengan anak perempuannya..Dia sangat gembira.Aku buntu..

Aku tidak tahu apa yang perlu aku buat..Antara minat dan ayah..Setelah mendapat pelbagai pandangan daripada sahabat2, guru, mama dan ibu saudaraku, aku memilih IPG..walaupun berat hatiku untuk meninggalkan bumi UITM...
Di sinilah bermulanya kisah perkenalan aku dan dia..
Seorang sahabat, kakak dan teman yang cukup baik..
Ya ALLAH..dia sungguh baik...
Kebaikannya tidak dapat aku balas...

Perancangan ALLAH adalah sebaik2 rncangan..Aku tidak sedar..selama ini..semua kejadian, musibah yang berlaku ke atasku ada hikmah yang tersendiri..

Untuk abah, aku mencuba untuk menerima keadaan ini..Aku mencuba untuk melupakan cita-citaku..
Kata-kata semangat dari seorang teman, xputus2 diberikan kepadaku..Alhamdulillah...Terima kasih Ya ALLAH..dipertemukan aku dengan insan-insan sebaik mereka..

Aku hanya gadis biasa-biasa semasa mendaftarkan diri ke IPG..Sebelum ini, aku tidak pernah tahu tntang aurat kaki..Aku membiarkan mata-mata jahat melihat kakiku yang terdedah..Astagfirullah...Ya ALLAH..Duhai pembaca, niatku untuk jadikan cerita ini pedoman..Moga dikau terus dibawah rahmatMU..Moga niatmu untuk berubah ke jalanNYA dipermudahkan..

Aku terkejut..Hanya 3 orang gadis MELAYU dikelas aku..MashaALLAH...
Lantas aku bertanya kepada ayahku...Macam mana nak belajar..Aku mencipta pelbagai alasan..Abah hanya terdiam..Perasaan sebak bila abah tinggalkan aku di hostel..:'(
Abah yang bawak bear naik tingkat 4..Abah xbagi pon aku bawa barang2..Subhanallah..Mulianya hati seorang ayah..Ya ALLAH,peliharakanlah ayahku...Jauhilah abah dan mama dari azab seksa api neraka...

Aku mengenali dia dengan panggilan kakak..kerna dia lebih tua setahun dariku...Sungguh cantik..akhlak..budi bahasa..semuanya..Sejak aku mengenali dia..banyak dorongan yang aku dapat..dari dia dan keluarganya..Sampai ke tahap hari ini..Aku memutuskan untuk melabuhkan tudungku..
Ya ALLAH...setiap kejadian yang berlaku, ada hikmah yang sangat mulia ALLAH nak bagi pada hambaNYA..
Allah tetapkan supaya aku tinggal di bumi serambi mekah ini..supaya aku dekat dgn DIA..Subhanallah...sungguh indah perancanganMU..Aku dikenalkan dengan insan-insan yang sungguh baik...
Abah yang sabar melayan karenah anak perempuannya..
Mama yang kuat...Melahirkan anak-anak permata dunia...InsyaALLAH wanita solehah dambaanku..
Ahmad Mursyidi Azaki..yang sering berada disisiku..tidak jemu beri kata semangat...
Kak ju dan sarah yang sentiasa xkedekut berikan ku pertolongan..


Sahabat, nukilan ku ini untukmu....sabarlah dalam menghadapi ujian ALLAH...

“Adapun orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepada (agama)-Nya niscaya Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat yang besar dari-Nya (surga) dan limpahan karunia-Nya. Dan menunjuki mereka kepada jalan yang lurus (untuk sampai) kepada-Nya.” ( QS An Nisaa’ [4]:175 )


Dakwah itu adalah nafas kehidupan..Tarbiyah itu sendi perjuangannya. Dakwah juga adalah sebagai tanda cinta sebagai seorang sahabat..
Bersama menyulam tautan hati kerana ILLAHI..
Nabi Muhammad S.A.W. bersabda :

Sampaikanlah dariku walaupun hanya sepotong ayat..

اللهم صل علي محمد وعلي آل محمد وصحبه وسلم



My abah....Jantung Hati!!!


Mama...Idolaku...Suri rumah yang berjaya mendidik anak2..alhamdulillah...:)


Tiga serangkai gelaran diberi oleh En.Hashim, Pensyarah Pj..:)

InsyaALLAH..sahabat hingga syurga..


peace!!!before masuk dewan exam!!!


Dia Kak ju!!
love you because of ALLAH...



Monday, 28 October 2013

Alhamdulillah Ya Allah

Bismillahirrahmanirrahim...

Astaghfirullahala'dzim...Ya ALLAH...jauhilah aku daripada sifat riak dan takbur..
Lailahaillah...
Allahhuakbar...
Subhanallah...
Alhamdulillah...

Ya Allah...aku bersyukur ya ALLAH...atas kurniaanMU ini..Ya ALLAH..begitu pemurahnya Engkau...walaupun aku masih lagi teragak-agak untuk bersedekah ke jalanMU...namun, Engkau masih menganugerahi aku rezeki, tubuh badan, akal fikiran yang tidak ternilai untuk hambaMU ini...
Ya ALLAH, Maha Pengasihnya Engkau...Disaat aku masih lagi alpa...dihanyut dengan godaan duniawi, Engkau masih menyelamatkan aku..
Suatu hari, aku ingin pulang ke kampung halamanku. Namun begitu, hanya ALLAH yang Maha Mengetahui di benak hatiku.. Perasaan meronta-ronta untuk balik ke kampung membatasi aku untuk mengambil duitku di bank. Dengan berbekalkan RM 2 dan tangki motor yang minta diisi, aku memandu nouvo hijauku ke kampung halaman. Ku berdoa kepada ALLAH agar dipermudahkan dan melindungi perjalananku..Disepanjang perjalananku...aku tidak henti-henti berdoa..Bermohon kepada ALLAH untuk melindungi aku.Seandainya terjadi apa2 yg buruk kepadaku, aku redha..
Alhamdulillah...aku bersyukur...Allah itu Maha Mengasihani. DIA Maha Mengetahui.. Ya ALLAH..ku tersedar..selama ini, aku banyak leka...aku lalai...aku lemah dengan godaan dunia....namun, Engkau masih mengasihani hambaMU. Ya ALLAH...Aku bermohon kepadaMu agar mempermudahkan urusanku, urusan ibu bapaku, adik beradikku, sahabat2ku, saudara seislamku untuk mencari nur dan hidayah dariMU...

Sahabat-sahabat, percayalah...jika peluang untuk kamu berubah itu ada, cepat-cepatlah melaksanakannya...Jangan tunggu lagi...Allah sentiasa ada untuk hambaNYA yang sentiasa berusaha mencari hidayah...Berusahalah untuk mendapat tempat di sisi Allah..bukan hambaNYA...

Astagfirullahala'dzim....aku begitu bimbang..andai nukilan ini wujud takbur dan riak..Nauzubillah...Ku titipkan perkongsian ini hanyalah untuk menjadi perangsang n pedoman kepada muslimah diluar sana...InsyaALLAH..


Sunday, 6 October 2013

Sebelum Kau Halal untuk Aku..


Ya ALLAH,
Aku berdoa utk seorang lelaki,
yang akan menjadi sebahagian dari hidupku..

Seorang yg sgt mencintaiMU lebih dr segala sesuatu,
Seorang lelaki yang akan meletakkan ku pada posisi kedua selain Engkau,
Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri ttpi, untuk Engkau..

Wajah tampan dan daya tarikannya tidak penting utkku,
Namun, hati yang sungguh mencintai dan dekat dengan Engkau,
Berusaha menjadikan sifat2MU ada pada dirinya,
dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan utk apa ia hidup sehingga hidupnya tdk sia2..
Itu yang ku dambakan..

Ya ALLAH, 
aku juga meminta
jadikanlah aku wanita yang dapat membuatnya bangga,
berikanlah aju hati yang sungguh mencintaiMU sehingga aku dapat mencintainya dgn sekadar cintaku,
berikanlah aku sifat lembut sehingga kecantikanku dtg dariMU,
berikanlah aku tgn sehingga aq mampu berdoa utknya,
berikanlah aku penglihatan sehingga aq dpt melihat byk hal baik dan bukan hal buruk dlm dirinya,
berikanlah aku lisan yang penuh dgn kata2 bijaksana, mampu memberikan semangat serta  menyokongnya setiap saat dan tersenyum utk dirinya setiap pagi..


Dan bila mana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan


“Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna.”

Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yg tepat, dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang telah Engkau tentukan..

Amin Ya Rabbal 'alamin....:')



Moga ALLAH permudahkan segalanya..


Thursday, 3 October 2013

kita adalah cerminan dia...

Bismillahirahmanirrahim..
cik tin nak kongsi...apa yg cik tin baca...kadang2, kita tak sedar....apa yg kita buat..kesilapan kita...kita selalu nk idamkan yang hebat2....nk hensem macam Lee Min Hoo..Nak suami soleh macam imam muda asyraf...bla bla bla bla...:(
tpi...siapa kita ??nak yang tu..xnak yg mcam ni...kan??
sesuai dengan isu yang cik tin baca kat  http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/4323-jodoh-memilih-si-a-atau-si-b.html

Seringkali kita terfikir,
Akankah lelaki ini kelak membahagiakan diriku?
Adakah lelaki ini akan menjadi pemimpin yang baik untukku?
Akan tulus ikhlaskah cinta kasihnya padaku?
Adakah lelaki ini kelak akan menghormati dan menghargaiku sebagai seorang isteri?
Bagaimana kelak dia akan melayaniku sebagai isteri, akan santun dan baikkah pekertinya?
Adakah kelak lelaki ini akan boleh menyesuaikan diri dan berbuat baik dengan ahli keluargaku?
Adakah hati ini akan bahagia menjadi isteri kedua, terlibat dengan poligami?
Sesungguhnya persoalan-persoalan ini adalah penting bukan untuk si dia bakal suami, tapi manfaatkanlah persoalan ini untuk perbaikan diri kita dalam menjadi seorang isteri.
Jika jawapannya tidak seperti yang kita jangkakan dan harapkan, bila-bila masa sahaja alam pernikahan akan mengundang kecewa dan gundah berpanjangan.

tapi kan...

ada x kita fikir tentang diri kita sendiri??hurm.....
Wahai diri, adakah keperibadian seperti diri ku ini kelak akan membahagiakan hati seorang suami?
Adakah karakter diriku ini membuatkan suamiku tenang dan senang dengan diriku sebagai orang/ isteri yang dipimpin?
Mampuku diriku tulus mencintai suami kerana Allah, bersabar dan berhikmah dengan seribu satu kelemahannya?
Mampukah kelak diriku menghormati keputusan dan tindakan suamiku sebagai pemimpin, walau ia berbeza dengan kehendak dan rasa hatiku?
Mampukah diriku menjadi isteri yang merasa cukup (qanaah) dan menghargai pemberian dan kebaikan suami setulusnya?
Kelak adakah diriku mampu untuk memilih akhlak seorang isteri yang penuh ketaqwaan sewaktu hati dicuit ketidakpuasan dan kemarahan jua kesedihan?
Harus bagaimana nanti untukku menyesuaikan diri jika ibu bapa mertua dan ipar duai tidak serasi cara hidup dan pemikiran mereka denganku?
Seandainya diriku menjadi isteri kedua atau ketiga, apakah sumbangan dan perananku untuk menambah kebahagiaan suami dan keluarganya yang sedia ada?
Nah.. ayuh kita bersama menjawab persoalan ini, dan mengubah diri menjadi lebih baik.
Ya, kita takut tersalah pilih dalam membuat keputusan untuk pernikahan,namun percayalah Allah bersama-sama dengan orang yang melakukan kebaikan, yang sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan.
Sikap, karakter diri, dan penghayatan Islam pada diri kita sendiri insya-Allah kelak akan bawa pengaruh yang besar pada suami dan rumahtangga.
BY :

Thursday, 5 September 2013

Buatmu D

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum....
Alhamdulillah....
cik tin diberi ruang dan masa untuk bermain dengan kata-kata untuk mengotakan segala yang terbuku di hati ini...

Duhai kaum adam....
Andainya kamu tahu, dalam hati seorang perempuan
ada naluri untuk di sayangi,
ada rasa untuk di beri perhatian,
ada rasa untuk di dengari keluh kesahnya,
ada waktu2 minta di temani kesedihannya,


Duhai Adam....
Andainya kamu tahu rajuk seorang perempuan minta di pujuk,
Marah seorang perempuan perlu di dekati,
Sedih seorang perempuan perlu di dengari,
Gembira seorang perempuan ingin di kongsi,

Sayangilah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang,
Bukan atas dasar siapa dirinya sebelum ini,
Cintailah seseorang itu kerana hatinya,
Bukan paras rupa semata2...


by:


Wednesday, 4 September 2013

Siapa insan itu??

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum...
Disaat rakan seperjuanganku bertungkus lumus utk submit esemen pada hari esok, aku mengambil kesempatan untuk bermain dengan kata-kata...Cukuplah tintaku ini yang berbicara...



Aku sedang menanti dia…Seorang lelaki yg akan bergelar suami…Seorang mukmin yg merindui syahid di jalan ALLAH..Seorang hambaNYA yg senantiasa zikrullah..Dia seorang lelaki yg tegas & berani..

Dia tidak pernah takut untuk berkata benar..Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yg ingin menguasai diri.Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah..

Dia selalu menghiburkan aku..Dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran..Dengan zikir-zikir munajat..Dengan surah-surah rindu yg dihafaznya..

Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi..Dia menasihati ku supaya mengingati mati..Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia..Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa..

Dia memang sentiasa kelihatan penat..Matanya penat kerana membaca..Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir..Badannya letih kerana bermunajat di malam hari..

Dia sentiasa mengingati mati..Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata..Kita hambaNYA adalah pelakon..Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti..

Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat..Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam..Dia seorang yg penyayang dan taat akan kedua ibu bapa..Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga..

Dia sentiasa tabah & sabar dalam menghadapi dugaan..Baginya, dugaan-dugaan itulah yg akan menjahit semula Sejadah imannya yang terkoyak…Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri..

Dia sentiasa menjaga solatnya kerana itulah maruah dirinya..Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga…Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA..Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya..

Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W…Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya..Kekasih sejatinya dan kekal abadi..Iaitu ALLAHURABBI…

Dia selalu berdoa & mengimpikan syurga..Dia ingin mengajak aku ke sana sekali..Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta..Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki..

Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta..Andai dia hilangkan cintanya, maka hilanglah cintaku pada dia..Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA..Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia..

Siapakah dia..???
Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku..Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu..Doaku, semoga dia tercipta untuk ku..
Semoga aku bertemu jodoh dengan dia..Kerana..Dia pilihan ku..(^_^)
InsyaALLAH....

by:





Jatuh Cinta

Assalamualaikum...
Salam Sejahtera...
^_^
Alhamdulillah....terasa diri ini mendapat semangat yang baru setelah balik dari cameron highlands n camping kat lata belatan...fuh!!!dasyat sungguh kan??3 minggu non-stop aktivitiluar..*_____________*
fulusku banyk kuarrrr....:((
let me share wif u my memories at cameron highlands!!!


di luar apartment*brinchang*


i loves this place!


cerita kami!


selesai makan ye kak ju n kak farah??


atin+sarah+syakur interframe...haa


waiting for bus!!













that's all!!tq for watching!!!love!!!






by::




Thursday, 22 August 2013

Mommy to be (Aunty)

Assalamualaikum...
Semua masih mood raya kan??hurmm..cik tin sekadar nk berkongsi dengan pembaca..
perasaan...rasa...hahaa...excited jugak nk jadik aunty ni kan??

Ya ALLAH, seyesly, cik tin nk gthu, memang xsabar..apa lagi klao parents to be!!
btw congrats my sis...^_^


Minum2...haha


family kami!!


alamak!!!xjadik!


intai2...^_^

Ya ALLAH, Engkau rahmatilah perkahwinan kakakku...
Engkau berilah perlindungan dalam tempoh ini..
Hanya kepadaMU aku memohon pertolongan dan petunjukMU...

Tuesday, 20 August 2013

Doa ku untukmu....



aku+dia



iftar spm 09

iftar spm 09






sahabat hingga syurga..



Ya Allah..
Kurniakanlah ku seorang suami yang soleh,
Yang menjaga hatinya hanya untuk yang halal baginya,
Yang sentiasa memperbaiki dirinya,
Yang sentiasa berusaha mengikuti sunnah Rasulullah..

Yang baik akhlaknya,
Yang menerima ku apa seadanya,
Yang membimbing kudengan lemah lembut,
Yang akan membawa ku menuju JannahMu Ya Rabb.

Kabulkan, Ya Allah.. Amin...


*InsyaALLAH....:))
Tintaku untukmu...
91073103****

Monday, 19 August 2013

adam kepada hawanya...


Setelah bertahun tahun duduk di sini
Mengapa hari ini baru bertemu
Bunga sebentuk ini ayu sekali
Wajahnya terselindung di sebalik tudung
Yang menutupi kewanitaannya elok di mata

Lembut dan santun di hujung bayangnya
Suara merdu pada sebaris kata
Jika begitu indah di sudut jiwa,
Pastilah cantik akan keperibadiannya

Moleklah sangat menjadi sakinahku
Bertakhta sbg permaisuri cinta sejati
Buat diriku yg kerdil ini. .
Mahu kubina mahligai untuknya
Dan kujadikan dia bunga di raja

Aku khalifah dlm pembikinan
Engkau bidadari syurga yg sudah ditetapkan
TIADA INTAN TIADA PERMATA
Yang seindah kesetiaannya

Namun
Akan Ku Hadiahkan nikmat bahagia
Ku berikan Kunci ke PINTU SYURGA
IZINKANLAH AKU MENJADI KHALIFAH
HIDUPMU

Bukan Untuk seketika
Tetapi Biarlah Untuk SELAMA LAMANYA♥

# ALLAHU 





bersama muhammad faiz..^_^


**utk insan yg jauh di sana, jaga hati, jaga iman, insyaALLAH diri terjaga..
**moga ALLAH sentiasa ada bersama kita..InsyaAllah..



Friday, 26 July 2013

Letter......




Bismillahirrahmanirrahim ..
surat ini ku tulis..ku tujukan khas buat jiwa yang ku rindui.. biarpun susah untuk ku menyampaikan rasa..cukuplah ALLAH sebagai saksiNya..biarpun gentar untuk ku titipkannya biarlah ALLAH menjadi penilai tanda kasih sayangKU..biarpun sukar untukku menghulurkan tangan biarlah ALLAH yang mengetahui bahawa Aku sudah berusaha sedaya mungkin untuk menyampaikan rasa.. hanya buatmu sahabatku..di sini ku titipkan salinan dari surat-surat yang pernah ku hantarkan kepadamu.. mudah-mudahan kelak engkau akan merasai bahawa “kami” sentiasa sayang kepada dirimu.. memohon supaya ALLAH menjagamu ketat-ketat..ya ALLAH sampaikanlah rasa ini kepada dia…hanya engkau maha mengetahui tulus atau batil kasih aku ini..

Assalamualaikum..

Semoga saat membaca surat ini, dikau dalam keadaan tersenyum. Kerana Allah telah menghadirkan kembali rasa sayang serta KasihNya pada dan menjalani hari – hari penuh lelah, merangkai senyum dalam keletihan. Semoga suatu hari nanti dikau dan “aku” boleh berhimpun dalam suasana penuh cinta. (ini impianku….impian kami yang tak pernah padam).


Nampaknya Sekali lagi aku rasa rindu sgt utk menyapa padaMu, untuk sebuah rasa rinduku padamu. Apa khabar agaknya dikau hari ini? Dari tempat aku menulis sepucuk surat ini, aku selalu berdoa dalam segenap hatiku, agar engkau di sana tetap teguh dalam keimanan, dan Allah tak pernah hentinya mencurahkan RahmatNya padamu.

Dalam surat yang lalu mungkin amat sedikit utk aku bercerita. Aku pernah terfikir kenapa Allah menghadirkan rasa untuk bersahabat denganMu teman. Pernahkah kau berpikir mengapa Allah mempertemukan kita?

Aku tak kuasa membendung butiran cinta bila merenungi semua ini. Semalam di sepertiga malamku, aku curahkan segenap rinduku pada Sang Pemberi Cinta, kerana aku tahu padaNya lah bermula rasa rinduku padamu. dan tak lupa sebait doa ku lantunkan di sepertiga malam ku itu, agar dikau selalu dalam naunganNya.

Teman, dulu aku punya sahabat. cukup hebat.. sehebatmu barangkali.. tapi Terakhir kali kala kami berpisah, sebenarnya aku benar – benar tak kuasa melepaskan dia, kenangan - kenangan manis yang telah lama aku jalin, rasanya terlalu erat untuk diuraikan. Tapi senyumnya sahabatku ketika itu, mengisyaratkan agar aku tetap tabah. Hingga kini bila jiwaku terasa sunyi wajah cerianya selalu hadir. Seolah dia benar – benar ada di sampingku. Menghiburku dengan cerita – cerita indah dari syurga, cerita tentang orang – orang yang selalu dikasihi Allah karena saling mencintai kerananya.. ALLAHU AKBAR!

Oleh itu teman, aku ingin sekali dikau dapat merasai yang sama, malahan aku yakin, kisah cinta dikau lebih hebat dari kisah cinta aku..

Teman, aku mencari jiwa- jiwa yang selalu terpancar cahaya keimanan untuk bersatu denganku. Bila bisa memilih, aku ingin selalu setia bersamamu, mendengarkan cerita – cerita indahmu, atau menghiburmu kala kau sedang berduka. Tapi, aku mengerti bahwa sang Khaliq telah menyiapkan watak-watak terindahnya untuk kita, sehingga Tak ku risaukan lagi apapun takdir Tuhan tentang kita nantinya, bisa mengenalmu saja aku sudah sangat bersyukur. Aku bersyukur kerana Allah telah menghadirkan dirimu pada sepotong hidupku yang singkat ini. Sepotong kenangan indah bersamamu, mampu mencerahkan setiap langkahku… walaupun cukup dari jauh

Teman, aku rasa surat kali ini ckup panjang …

tapi, Sepucuk Surat yang ku lakar ini, ku tulis dengan hati yang bergetar. Setiap untaian katanya adalah kuntum – kuntum rinduku padamu. aku menulisnya dengan perasaan yang sama agar saat suatu ketika nanti kita akan meguncapkan janji – janji suci, bahwa kita akan bertemu kembali di tempat terindahNya, syurga firdaus. Semoga , saat kita tak bersama lagi. Hanya janji suci itulah yang menguatkan aku, mengiringi langkahku dalam merangkai cita –cita.

Semenjak aku dan sahabat aku berpisah, aku telah mengenal banyak orang, bertemu bermacam rupa manusia. Namun, tak kutemukan satupun perasaan yang sama saat aku bersamamu. Mungkin juga kau tak pernah merasa aku bernilai dalam hidupmu. Ada kehangatan jiwa yang ku rasakan, agar amat berharap agar saat kita menertawakan kecerobohan kita sendiri, kau akan mengajari aku bagaimana cara agar kita tetap tersenyum, meski takdir terasa pahit.

Teman, aKu harap engkau selalu dalam kebaikan, jagalah selalu solatmu, tilawahmu, serta lisanmu. Sehingga para malaikat menyaksikan engkau sebagai hambaNya yang sempurna dalam keimanan. dan aku harap pula agar engkau selalu menjaga akhlakmu di manapun engkau berada, serta kepada siapapun, kepada orang yang muda ataupun tua, bahkan kepada orang – orang yang membencimu sekalipun.

Begitu juga diriku, ku mohon agar engkau selalu mendoakanku. Agar kita bisa menjadi peribadi yang menawan kerana akhlak dan ilmu.

Seperit apapun perjalan yang kau tempuh, sepahit apapun kisah yang kau rasa. Ku mohon padamu, janganlah pernah berpaling dari cahayaNYA. Yakinlah, bahwa engkau tak pernah sendiri, Allah dengan segala kemurahanNya akan selalu membimbingmu, asal dirimu selalu menjaga waktu untuk selalu dekat padaNya.

Sahabatku yang hatinya selalu terpancar cahaya Illahi, selalu ada ruang dihatiku untukmu, kerana kau telah terlebih dahulu membesarkan hatiku. Dan aku berharap semoga kita bertemu nanti walau di tempat dan waktu yang berbeza, namun masih ada cinta di sana.

….sahabatku..sahabatku..sahabatku...

yang kerana Allah aku merindukanmu.Inilah sepucuk surat yang ku tulis untukmu, ku tulis dengan hati yang ikhlas, dengan jiwa yang basah. Semoga setelah engkau membacanya, semakin terjalinlah rasa persahabatan kita. Dan semakin semangat pula ikhtiar kita menuju jalanNya. Semoga Allah menghimpun kita di taman – taman syurganya, seperti janji suci yang telah kita ikrarkan.

 Aku mahu dikau simpan cinta itu ,Tanda cinta yang tiada ada manusia tahu tentang cinta kita 


semoga engkau tahu bahawa kami tidak pernah lelah mengatakan sayang, mudah-mudahan masih ada ruang untuk kami di hati kamu… kami tidak punya cara lain lagi untuk membicarakan sebarang kata lantaran terlalu sukar untuk itu.. mohon dikurniakan kekuatan apa jua jalan yang bakal kau pilih.. doa kami semoga engkau sentiasa mengingati sebuah kisah cinta yang kita bina selamanya bermakna.. kerana itu aku sentiasa cuba untuk terus senyum walaupun hatiku perit..mudah-mudahan Allah menjagamu & peliharalah dirimu sebaik mungkin selepas ini .



Wan Nur Fatin Shuhada....
tinta utk pemilik 91073103XXXX

Monday, 22 July 2013

Aturan ALLAH adalah sebaik-baiknya


Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah...tanpa disedari, dah separuh kita tempuhi...
InsyaALLAH, pada bulan yang mulia untuk tahun ini kita dapt gunakan sebaik mungkin..

Aturan ALLAH itu sungguh indah..
Di ambang persiapan ramadan, fatin dan keluarga diberikan berita gembira oleh ALLAH s.w.t..
ALHAMDULILLAH...
Syukur tak terhingga kerna satu-satunya kakak fatin dapat cahaya mata...
ALHAMDULILLAH...Bertambah lagi ummat Nabi Muhammad yang soleh..



"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkau ciptakan pada dirinya." ( Hadist Riwayat Abu Daud )


Moga baby sihat2 sahaja nanty..:))


Ya ALLAH tetapkanlah hatiku ini...Moga ALLAH memberkati segalanya...

DOA NABI IBRAHIM KETIKA DIKURNIAI ANAK



رَبِّ ٱجْعَلْنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ 
". رَبَّنَا ٱغْفِرْ لِى وَلِوَٰلِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ ٱلْحِسَابُ 

ROBBIJ’ALNII MUQIIMASH SHALAATI WA MIN SZURRIYYATII ROBBANAA WA TA-QOBBAL DU’AA-I, ROBBANAA IGHFIR LII WA LIWAALIDAYYA WA LIL MU’MINIINA YAUMA YAQUUMUL HISAABU‘.

“Wahai Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucu-ku orang-orang yang tetap mendirikan Olat. Wahai Tuhan kami, kabulkanlah do’aku. Wahai Tuhan kami, berilah ampun aku dan kedua ibu-bapakku dan sekalian orang-orang Mukmin pada hari terjadinya hisab (nanti)”.

( surah Ibrahim ayat 40 — 41).




roomate di IPGKKB
<3 sarah...:)


Sahabat+kakak yang sentiasa memberi dorongan..
<3 kak ju





Tatkala memikirkan kemuliaan bulan ini, ALHAMDULILLAH, fatin telah ketemui kekuatan.
Bukan niat ingin menunjukk-nunjuk..
Tapi, sedarlah, bila ALLAH dah petik hati kita untuk berubah,
tu adalah masa yang paling sesuai..
Kerna, ALLAH adalah sebaik-baik perancang.


Sayang,
Jika kamu menjaga dirimu maka Allah akan jauh lebih memuliakanmu....
Ketika kamu belajar untuk setia pada-Nya maka tak perlu khawatir Allah akan dekat dengan hatimu....


Oleh itu,
Berbaik sangkalah dengan apa yg Dia kehendaki maka ketenangan, kesabaran, keteduhan serta keikhlasan yg akan kamu rasakan....


Jujur fatin katakan di sini, bukan mudah untuk memulakan benda yang baik..tpi, mudah untuk melakukan benda yang tidak baik..
Kita sama-sama memperbaiki diri, insyaALLAH, ALLAH akan lindungi kita...


Monday, 15 July 2013

Untukmu teman....

Assalamu'alaikum Warahmatullahi
Wabarakatuh.....

Duhai teman, walaupun aku telahpun mengikat janji dengan mu, 
aku tak BERHAK untuk cemburukan mu....

Duhai teman, 

Kalau menuruti kata nafsu,ku ingin selalu bersamamu..

Kalau menuruti kesenangan sesaatku,ku tak pernah ingin jauh darimu..

Kalau menuruti apa kata egoku,ku tak ingin kau mengenal WANITA lain selain diriku..

Namun iman,akal dan hatiku berkata lain..

Dirimu masih orang asing bagiku...bukan halal bagiku

Tak berhak diriku berharap yang lebih apalagi cemburu yang membabi buta..

Sungguh diriku belum berhak untuk itu,sebelum ada ijab qabul di antara kita diriku,dirimu berhak untuk menentukan pilihan..

Namun..
Satu pintaku,setialah kepada ALLAH dengan selalu bermunajat kepada-Nya agar ALLAH pilihkan yang terbaik untuk kita..

Andai diriku yang ditaqdirkan untuk mendampingimu...

ALLAH akan mempermudah walau
seberapapun rintangan yang ada karna hanya ALLAH yang membolak balikkan hati dan menentukan semuanya..

Aamiin Ya Rabbal'alamiin..

SALAM RAMADHAN



by: Wan Nur Fatin Shuhada Wan Muda
Tintaku untuk dia.....
*D*

Monday, 8 July 2013

Berubahlah selagi ia mendekatkan lagi diri kita dengan Maha Pencipta….

Assalamualaikum....
Alhamdulillah...
Subhanallah...
Allahuakbar...
Lailahaillah...



Alhamdulillah....hari ni kita masih lagi boleh bernafas, boleh menikmati segala nikmat n kurniaanNYA....
Walaupun kita masih lagi xserik-serik melakukan dosa kan?Malah, tidak ada rasa gentar sedikitpun kan...Astagfirullahhala'dzim......
Tinta ini bukan untuk membuka aib sesiapa...Namun, ia dijadikan sebagai muhasabah dan peringatan untuk fatin n pembaca...Walaupun masih bertatih dalam dunia blogging, fatin tetap cuba yg terbaik....Sebab, segala apa yg ada di hati kita, di fikiran kita, ALLAH tetap tahu...
Duhai muslimah sayang,...
Bila kita lihat wajah seseorang yang insyaALLAH,indah di luar, di dalamnya turut indah..:), akan terdetik di hati kita bila aku akan jadi seperti dia?kan??


Subhanallah...Kebahagiaan jelas terpancar bila kita berada di atas landasan yang betul....


Sayangku muslimah,
kita xsedarkan bila kita terdetik di hati macam tu, ALLAH dah gerakkan hati kita untuk berubah....hurmm...
tpi, kita degil...:'(
kita alpa...
kita leka dengan keindahan dan kemewahan duniawi tanpa melebihkan akhirat...
Sayangku muslimah.....
siapa sangka seorang yang biasa-biasa sahaja telah bertudung labuh sekarang...InsyaALLAH...bila penampilan berubah ke arah yang lebih baik, maka, insyaALLAH peribadi, tingkah lakunya akan dijaga juga...Subhanallah....Pemurahnya ALLAH pada hambaNYA...
Walaupun masih lagi melakukan dosa, tpi, ALLAH x bgi lagi bala dan musibah..
Kadang-kadang, terdetik dihati....macam mana dengan dosa-dosaku??
SAYANGKU MUSLIMAH,,
jgn khuatir sayang....ALLAH itu MAHA PENGAMPUN,MAHA PENYAYANG....
jangan jemu untuk mohon padaNYA...



"Bersegeralah dalam mengerjakan amalan sholih sebelum datangnya musibah."

~HR.Muslim, dr Abu Hurairah~

Moga dengan ramadhan pada kali ini akan membawa kita ke arah jalan yang lebih baik...INSYAALLAH....


**fatin berpesan pada diri n sahabat2 semua....jgn sesekali kita memandang rendah terhadap seseorang...Nauzubillah.....tiada siapa yg xpernah lakukan kesilapan...tpi, xsalah andai kita saling menegur...:)
ASTAGFIRULLAH...
Maaf atas kedaifan diri ini.....



*tahniah utk kak maya dan suami....Moga sentiasa berada dalam lembayung kasihNYA....InsyaALLAH.....:)


Walaupun ada kekangan untuk gi walimah kak maya, doa sentiasa ada untuk akak...<3

tintaku untukmu....
Wan Nur Fatin Shuhada bt Wan Muda...